Strana 4).
Jak to vypadá, když model nebo modelář neprovede přistání tak, jak by si přál zná asi každý. Na spodní fotce to někdo pěkně zachytil. Myslím, že to fotil můj táta, který s námi sice nemodelařil, ale zase někdy dokumentoval akce fotoaparátem, nebo kamerou. Díky tomu mám tento pěkný snímek, totálně rozštípaného Parasola. Udělal jsem totiž přemet a jelikož Parasol neměl původně vzpěry, křídlo " zatleskalo " a přelomilo se ...
Stroj jsem pak znovu opravil, trochu s ním poletoval, ale vývoj dalších a dalších modelů ho uvrhnul v zapomnění.
Dalším mým modelem, s trupem od Budských, byla tato Cobra. Model s rozpětím kolem 2,5m byl v té době mým největším modelem. No, bohužel pouze největším.
Cobra :
- Typ : model s laminátovým trupem
- Rozpětí : zhruba 2500 mm
- Profil : polosouměrný z pěnového polystyrenu
- Vzlet : pouze vlečením
- Ovládání : výškovka a směrovka
Moc letů se ale nedočkal. Dopadl podobně, jako poprvé Parasol, jen s tím rozdílem , že Cobra zlomila křídla při jednom razantnějším vleku. Myslím, že tenkrát mi dělal běžce táta, ale na vrcholu dráhy vlekání zadul trochu větší vítr a křídla s tak velkým rozpětím vyřízlá z pěnového polystyrenu to prostě nevydržela. Model jsem již dále neopravoval a myslím, že jsem ho někomu dal.
Jak jsem již někde na tomto webu uváděl, když už jsme byli " přeletadlovaní " , skočili jsme se juknout do jiné modelářské kategorie. Na obrázku níže jsou vidět dva " dělové čluny " na pohon elektrickým motorkem. Jeden jsem měl já, jeden měl bratranec Milan a jeden si postavil i náš kamarád Pepa Škaloud. Myslím, že když jsem byl pryč, jezdil s jedním člunem i můj brácha Honza. Čluny jezdily pěkně a dost jsme se s nimi vyblbnuli.
Dělový člun :
- Typ : RC loď , poháněná elektrickým pohonem
- Délka : zhruba 500 mm
- Trup : konstrukční , s žebrováním a potahem
- Pohon : elektrický motor na 4,5 Vdc
- Ovládání : směr vpravo - vlevo, vpřed - stop - vzad
Jelikož naše modelářská parta byla v tu dobu více než rozsáhlá, musím sem také "hodit" fotku letadla Jirky Mareše z Počernic. Myslím, že tam měl také MVVS 3,5 RC a byl pověstný svými raketovými starty. Model trochu rozjel po silnici a pak ho kolmo zvednul do oblak :-))) ... jo,jo rakeťák Jirka.
Bezejmený model :
- Typ : celobalsový, konstrukční křídlo i trup
- Délka : zhruba 1000 mm
- Konstrukce : žebrové křídlo s balsovým potahem skříně
- Pohon : MVVS 3,5 RC
- Ovládání : výškovka a směrovka, plyn.
Ještě jedno pozastavení mimo zónu RC modelů. Stavěl jsem také hodně modelů plastikových. Jeden, který se mi myslím dost povedl, byl tento Mig-21. Mám ho ještě dnes. Model má kompletně vybavenou kabinu pilota v otevřené poloze, podvěšené přídavné nádrže a dvě řízené rakety. Nástřik letounu jsme provedl modelářskými barvami Humbrol a celý model ve finále překryl bezbarvým matným lakem. Výsostné znaky jsou české, trupové číslo pak 9812.
Mikojan - Gurevich MIG-21 :
- Typ : plastikový model ze stavebnice
- Rozpětí : 160 mm
- Kamuflážní schema : zeleno - hnědé
Dalším odbočením od letadel a záliba tvořit něco nestandardního, byla konstrukční práce na tomto vrtulníku. Celý jsem si ho vyráběl sám, včetně všech mechanických dílů. Soustružení, frézování a jiné mechanické práce mi v tu dobu nedělaly problémy. K pohonu jsem použil motor MVVS 6,5 , ale létání s tímto vrtulníkem se dostalo pouze do fáze visení. Spolehlivost totiž nebyla 100% a v závěrečné fázi se mi podařil dobrý kup. Koupil jsem vrtulník s motorem Webra 10 ccm , sice také amatérský, ale podstatně lepší.
Vrtulník home - made :
- Typ : dvoulistý, spalovacím motorem poháněný
- Průměr rotoru : zhruba 1200 mm
- Profil : polosouměrný
- Pohon : MVVS 6,5 ccm RC
- Podvozek : lyžiny
Motor jsem startoval koženým řemínkem, což nebylo nejjednodušší, ale dařilo se to. Létání, ale nešlo nazvat létáním :-))
Vrtulníková éra zase pomalu přešla do leteckého modelaření a nezaskočila nás ani zima. Když nebyl mráz tak velký a nebylo moc sněhu, vyráželi jsme poletovat i v takovém čase. Na několika spodních obrázcích je moje QB-20H s třiapůlkou při zimním létání.
Na levém snímku podupává můj kamarád Ivan Holata, který jel na létání se mnou mým modrým Trabantem 601. Přistání , když vám zamrzne karburátor je dobře vidět na obrázku v pravo. Zlomil jsem při tom přední podvozkovou nohu, a to byl signál to zabalit a jít domů na teplý čajík.
Na Silvestra se také létá. Takzvané novoroční létání ... aneb " jak na Nový rok , tak po celý rok " se scházejí modeláři na různých akcích a poletuje se. Kdo neřídí, může si dát i něco teplejšího , nebo ostřejšího do žaludku.
Nenechalo mě na pochybách, že novoroční létání by se dalo něčím zpestřit. Vyvinul jsem proto " neřízenou " střelu s názvem AIM-9L ( sorry, ale název jsem ukradl amíkům z velké rakety, snad se na mě USAF nebude hněvat ). Celý projekt jsem vymyslel jako raketu ze zábavné pyrotechniky, které jsem uříznul stabilizační tyč. Místo ní jsem na raketu přilepil stabilizační křídla a dvě očka pro zavěšení na odpalovací lyžinu, která byla na křídle QB-20 - ky. Provedl jsem několik zkušebních odpalů jiných raket z improvizované rampy, která byla ale stejná, jako vedení na křídle. Motor rakety byl zapalován elektrickým zapalovačem a vše pracovalo bez závad. Tři odpaly v pohodě.
... No, nepředbíhejme. Na létání jsem připravil QB-čko, natankoval palivo, raketa již byla podvěšená. Modeláři koukali co to tam tvořím. Kvůli tomu to vlastně děláme, odpálit si raketu někde sám, jen tak pro sebe, to by nebylo ono. Je potřeba se s někým o zážitek podělit. Nahodil jsem motor, nikdo v tu dobu neletěl a ohlásil jsem start. Nastupal jsem s modelem do výšky asi 100m a namířil předek modelu do prostoru pole, kde nikdo nebyl, přitáhl jsem výškovku, aby odpal proběhl ve stoupání ( byla to přece raketa vzduch - vzduch ) a zmáčkl tlačítko odpalu na mé vysílačce ... no co myslíte, neměl ho tam. Tedy jinak, nic se nestalo. Raketa zůstala na svém místě a odpal se nepovedl. Jestli jsem v očích ostatních modelářů vypadal jako blbec,nebo ne, po tom jsem již nepátral. Ale v očekávání byli všichni a byla sranda :-)))
Na připomenutí této události alespoň dvě fotky. Vlevo - první raketa na test rampě , vpravo pak ostrá, na křídle letadla ...