Strana 5).

Po delší odmlce budu pokračovat v psaní mého webu. Našel jsem na fotce svůj velmi starý, přesto však zajímavý model. Ptáte se čím je zajímavý ? Především tím, že jsem ho vytvořil za dva dny. Jedná se totiž o "složeninu" několika sice starších, ale nepoškozených komponentů z několika letadel. Pamatuji se, že jsem chtěl jet za kamarádem na Lipno a tak jsem ve středu večer začal stavět. V pátek odpoledne jsem odjížděl i s letadlem. Byl poháněn elektromotorem, sklopnou vrtuli. Křídlo bylo z jiného letdla od J.Sedláčka, výškovka taky z jiného. Taková rychlá slepenice. Na křídle je sice název SHARK , ale já bych nazval "balzák".

vet

  Balzák - Shark :

  - Typ : model větroně s pomocným motorem

  - Rozpětí : 1600 mm

  - Profil : polosouměrný, konstruknční

  - Vzlet : z ruky

  - Ovládání : výškovka a směrovka, motor

 

 

 

 

Tak, jak byl balzák neprofesionální, byla Spectra stavebnicí. Součásky byly laserem předřezány, potah jsem udělal z nažehlovací fólie. Líbí se mi i barevná úprava. Větroň neměl pomocný motor a proto se startovalo výhradně vlekáním, nebo "střílením" na gumicuku...Cože ? Že nevíte dnes co je to gumicuk ? No, to je vlastně opletený svazek gumových provazců, v délce asi třicet metrů a na tento gumový provazec je navázán vlasec v délce asi sto metrů. Start je velice rychlý, vyžaduje postřeh a soustředění, ale je i velmi náročný na pevnost konstrukce letounu.

atyp

  Spectra :

  - Typ : model s balsovým trupem

  - Rozpětí : 2200 mm

  - Profil : polosouměrný, konstrukční, potah fólií

  - Vzlet : pouze vlečením, nebo gumicukem (viz. víše)

  - Ovládání : výškovka a směrovka

 

 

 

 

Tak, jak jsem někde psal dříve, mé modelaření " hopsalo " z různých kategorií tak, jak se mi zrovna chtělo.

Je to vidět na dalším modelu. Není to větroň, ale celkem pěkný motoráček. Ano, je to model vojenské verze letounu Piper ( asi LA-4 ). Má v zadní části křídla prosklenou kabinu a zelený nástřik. Jako motor jsem použil HB 3,5 ccm , s červenou hlavou válce. Plánek jsem si nakreslil sám, podle malého obrázku v knize Vojenská letadla. Křídlo měl konstrukční, trup basový. Létal excelentně a byl to jeden z mála modelů, které přežily. Myslím, že jsem ho pak dal do bazaru. Už si to ale přesně nepamatuji.

cam

 

   ARMY Piper :

  - Typ : Motorový hornoplošník

  - Délka : 1200 mm

  - Trup : konstrukční , kormidla z papírové lepenky

  - Pohon : žhavící motor HB 3,5 ccm

  - Ovládání : směrovka, výškovka a motor

 

 

 

 

 

Dalším modelem z mé sbírky je tento bezejmenný, balsový model s tlačnou vrtulí na elektromotor.

budsk

  

   Bezejmený model :

  - Typ : celobalsový, konstrukční křídlo

  - Délka : 800 mm

  - Konstrukce : žebrové křídlo s balsovým potahem skříně

  - Pohon : elektromotor 400

  - Ovládání : výškovka, směrovka, otáčky, křidélka

 

 

 

 

Bohužel, nemohu se s vámi podělit o to, jak tento model létal, protože si to již nepamatuji. Ale ... jak je vidět z modelu níže, který má stejné křídlo, asi moc nelétal.

Další model je tak klon, s několika úpravami. Nazval jsem ho jednoduše ... Kachna

vet

 Kachna :

  - Typ : celobalsový , kachní koncepce

  - Rozpětí : 800 mm

  - Motor : tlačný COX 1,0 ccm

  - Ovládání : Výškovka , křidélka

 

 

 

KONEC KRAVIN , ANEB ZAČÍNÁM Z OSTRA ...

Co ? Jo, jo. Začalo to plíživě, pomalu, ale pak to dostalo " šťávu " . Nechápete ? Čtěte dál.

Plácal jsem si svoje modelářské výmysly, prototypy, vlastní konstrukce. Něco létalo, něco nelétalo. Ale často jsem chodil do hospody posedět ještě s dvěma kamarády Ivanem a Jirkou. Barvitě jsem jim vyprávěl, jak létám se svými modely. Kluci mé vyprávění vždy ukončili " přetlakovou " debatou, ať už si konečně postavím něco pořádného a to jediné pořádné je AKROBAT !!!

Trvalo to skoro půl roku, než jsem pochopil.

Prvním z mé rodiny akrobatů je tento " šestapůlkový ". Jmenoval se Tornádo. Na fotce níže je v mém starém pokoji ještě ve stavu rozestavenosti.

 

cam

  Tornádo :

  - Typ : první z mé rodiny akrobatů

  - Rozpětí : 1600 mm

  - Profil : souměrný - akro

  - Pohon : MVVS 6,5 ccm RC

  - Podvozek : pevný , s ostruhovým kolem

 

 

 

 

 

Na spodním snímku jsem já vlevo, kamarád Ivan Holata vpravo. Snímek je ze zalétávacího dne modelu Tornádo.

death

  

 

Úsměvy naznačují, že vše dopadlo na výbornou. No, spíš na dvojku. Křídlo bylo totiž polystyrenové, potažené dýhou a při přistání se trošku uvolnilo uchycení podvozkových noh. Zjistil jsem, že ale akrobaty jsou opravdu modely podle mého gusta. Sehnal jsem na tu dobu perfektní motor O.S. Max s obsahem 10ccm.

osmax

 

 

Od Ivana Holaty jsem koupil perfektní model. Nazval jsem ho Acromaster. Křídlo bylo z pěnového polystyrenu s celobalsovým potahem. Trup pak byl z balsy, vrchní zaoblená část opět vyříznutá z polystyrenu s potahem. Kormidla měla tu samou konstrukci. Celý model pak byl potažen nažehlovací fólií. Podvozek byl pevný, nezatahovací.

aim

  Acromaster :

  - Typ : druhý z mé rodiny akrobatů

  - Rozpětí : 1800 mm

  - Profil : souměrný - akro

  - Pohon : O.S. Max 10 ccm RC

  - Podvozek : pevný , s ostruhovým kolem

 

 

 

 

 

Nalétal jsem s ním mnoho letů. Akrobacii uměl lépe než já a tak jsem se s ním měl co učit. Nebudu vás napínat. Dopadlo to nejhůře jak mohlo. První havárie mě potkala na akci "Mělnické pylony". Večer po závodech jsem vyndal akrobata, natankoval nádrž a šel létat. Asi v polovině letu si však nějaký doveda usmyslel, že si kurňa zrovna potřebuje zajezdit s autíčkem ... jo, na stejné frekvenci !!! A jednoduše mě sestřelil. Asi se divíte, ale dříve se nám o frekvenci 2,4Ghz mohlo jen zdát. Když jste měli stejnou frekvenci vysílače, jednoduše se mhlo stát, že modely spadnuly. A to se mi také stalo.

aim

  Acromaster`s DEATH ! Jak říkal Ivan ... "Jsi asi jedinej člověk na světě, kterej přefik Barbínu" No, asi měl pravdu ! Vzal jsem totiž Barbie a pilkou jsem jí v pase přeříznul, aby se mi vešla do kabiny. Měl jsem tak model, který řídila exkluzivní kočka :-) ha, ha. Na obrázku vlevo se s vámi loučí.

 

 

 

 

 

 

 

Na fotce dole je ale můj další experimentál !!! Ano, jedná se o legendární MIG-29. Který jsem si navrhl, udělal plánek a postavil. Připravuji také video, z originálního 8mm černo-bílého filmu, kde je zachycen zálet, let a přistání z jednoho z prvních letů. Model byl celopolystyrenový, s motorem MVVS 3,5 ccm s tlačnou vrtulí.

 

aim

mig5

mig1

  Mig-29 RC :

  - Typ : celopolystyrenový model s tlačnou vrtulí

  - Rozpětí : 800 mm

  - Profil : polosouměrný , vlastní modifikace

  - Pohon : MVVS 3,5 v tlačném uspořádání

  - Podvozek : bez podvozku

 

 

 

 

mig2

mig3

Jak tedy létal můj první " JET " s tlačnou vrtulí ? Na spodní fotce je můj třetí odhoz modelu...

mig4

Jak ale létal skutečně ? To můžete vidět na následujícím videu ... OMLUVTE PROSÍM KVALITU VIDEA. Spíš než uměleckou, má video dokumentační hodnotu, ale jelikož bylo přehráváno z 8mm černo-bílého filmu na video a potom z VHS videa na DVD, taky to tak vypadá ha,ha. Díky za pochopení... Ale teď již sledujte :

První let : Mig-29 s naplno řvoucím motorem ( bez tlumiče kvůli poloze vzad ) se po odhozu vzepjal a předvedl první výstavní Kobru v České Republice. Zakončil jí plackou do jetele, který tam naštěstí rostl. Nic se nestalo.

Druhý let : Mig jsem dovážil vpředu ... polohu těžiště jsem v tu dobu neznal a hledal jsem jí proto zkusmo. Mig jsem odhodil, vzepjal se sice také, ale o poznání méně. Opět byl let zakončen po několika sekundách pádem / já tomu říkal v tu dobu přistání :-)

Třetí let : Motor na plné otáčky půl metru od mého pravého ucha, modelářská lahůdka ( skoro jsem neslyšel ) ale po odhozu se již model nevzepjal. Plynulou zatáčkou jsem nabral potřebnou rychlost a Mig ukázal co v něm bylo. Neskutečná dopředná rychlost, která odpovídala aerodynamice modelu. Dokonce zastavovala některá auta,aby se řidiči podívali, co to je za model. Po vytrimování modelu jsem si dokonce na pár sekund dovolil pustit ovladače a utřít si ruce. Model letěl stabilně a klidně. Dovolil jsem si postupně pár nižších a nižších průletů. Dokonce jsem tam vystřihnul i několik výkrutů. Na přistání byla ale rychlost opravdu vysoká ! Jak je vidět z videa, mírná oprava rozpočtu výškovkou nechala model vyplavat a přistání nebylo určitě " k noze" ! Ale nevadilo, pole bylo velké a radost z letu mého vlastnoručně navrženého a postaveného modelu nehohlo v tu chvíli nic překazit.

Závěr k projektu Mig-29 ... jelikož něměl Mig podvozek ( kvůli tlačné vrtuli ) a jeho vzletová rychlost byla značně vyšší, než mu mohl modelář při startu udělit, nebyl start nic jednoduchého. Model jsem vzal na modelářský tábor do Salačovy Lhoty a tam jsme ho po několika neúspěšných pokusech totálně rozsekali. Polystyren potažený " hnědou " lepící páskou a místně přelaminován Epoxy a s tkaninou to prostě nepřežil. Ale velice rád na to vzpomínám.

... a " proudová éra pokračuje " !

Po Migu-29 jsem se za nějaký čas rozhodl, že si postavím ještě jednu " rouru " . Oko padlo na můj nejoblíbenější typ Mig-21. Model jsem koncipoval jako ověřovací typ. Co to znamená ? Trup jsem udělal jednoduchý, hranatý. Křídla byla klasická, žebrová, s papírovým potahem. Zajímavě jsem řešil kormidla ... byla sice konstrukční, ale potah měla kovový ! Měl jsem doma mikrotenkou kovovou fólii z ofsetového tiskařského stroje a tak jsem jí použil. Kormidla se neuvěřitelě zpevnila, ale hmotnost byla dobrá. Na spodním obrázku je Mig v rozestavěném stavu.

dvaj1

 

 

Na druhém obrázku je Mig-21 v konečné povrchové úpravě " Stresové letky " a připravený k záletu. Motor jsem použil MVVS 3,5 s laděným, vlastnoručně vyráběným výfukem. S plastovou vrtulí Modela točil neuvěřitelné otáčky a měl super tah.

dvaj2

  Mig-21 :

  - Typ : celobalsový model s hranatým trupem

  - Rozpětí : 750 mm

  - Profil : polosouměrný

  - Pohon : MVVS 3,5 RC

  - Podvozek : pevný , tříkolý

 

 

 

 

 

 

 

Když jsem Mig zalétával, nastartoval jsem motor a model nastavil do osy dráhy. Dal jsem plný plyn, přezkoušel kormidla a model pustil. Neuvěřitelně akceleroval a po asi deseti metrech se zvedl z dráhy. No, ale asi po dvou metrech se znovu " přizemnil ". Celá akce trvala asi deset sekund a kamarádi se málem smíchy zlomili v pase. Mig totiž připomínal splašenou fretku ha, ha. Vylomilo se motorové lože, ale jinak se nic nepoškodilo. Po opravě jsem Mig ještě jednou zkoušel, tentokrát v Roudnici nad Labem. Bylo to na asfaltové modelářské ploše. Celý postup se opakoval. Mig se ale tentokrát ani nenadzvedl a v plné rychlosti " zahučel " do kopřiv na konci plochy. Bez poškození jsem ho dovezl domů a dal na zeď. Mig ukončil svou leteckou kariéru jak nejlépe mohl. Věnoval jsem ho na koncertě v Letňanech zpěvákovi kapely MIG-21, Jirkovi Macháčkovi ( kterého si velice vážím a tímto ho zdravím ).