Strana 3).

1986 ...

Jako můj další vícekanálový stroj jsem postavil "kombata" s hranatým trupem a kamufláží ala F6F Helcat. Líbili se mi totiž zuby v otevřené tlamě na krytu motoru. Model hodně dobře vypadal a hlavně moc dobře létal. Na fotce má sice pothaný potah na křídle, ale to se opravilo a létalo se dál.

vet

 Wildcat :

 - Typ : celobalsový model , konstrukční křídlo - středoplošník.

  - Rozpětí : 800 mm

  - Profil : konstrukční, s balsovými žebry, papírový potah

  - Vzlet : hodem z ruky , bez podvozku

  - Motor : MVVS 1,5D RC

 

 

 

 

S tímto modelem jsem absolvoval bez problémů několik desítek letů. Měl ovládaná křidélka a výškovku, motor MVVS 1,5D jsem si dovibavil RC karburátorem, takže šel ovládat i plyn. K RC kombatu, na který jsem tento model chystal, ale nikdy nedošlo. Nebyli jsme v tu dobu ještě "zralí" , abychom se ve vzduchu potkali s více modely současně.

Pozoruhodný byl i můj další model na obrázku dole. Osvědčený trup typ Martin, ale vlastoručně vyráběné křídlo z pěnového polystyrenu, potažené papírem. První model, s kterým jsem vyzkoušel " RC přemet ". Bylo to na poli u Ctěnic. Přemet jsem bohužel z neznalosti a nezkušenosti zakončil v poli. Ale ... Nemohl jsem ho najít !!!! Dostal jsem se docela do časového presu, neboť jak si pamatuji, jel mi za několik hodin vlak do školy. Jezdil jsem tehdy až na Moravu a spojení bylo jen odpoledne a pak jel vlak až v noci. Dopadlo to naštěstí dobře, za pomoci mamky a taťky jsem model našel. ( Omlouvám se zemědělcům za pošlapané plodiny ).

vet

 Akro - RC :

 - Typ : celobalsový model s polystyrenovým křídlem.

  - Rozpětí : 800 mm

  - Profil : souměrný

  - Vzlet : hodem z ruky , bez podvozku

  - Motor : MK 17D - amatérsky RC

 

 

 

 

Za povšimnutí stojí i vysílač vlevo vedle modelu. Postavil jsem ho společně s tátou. Já udělal ovladače a skříňku, táta pak elektroniku.

Další model v mém výčtu dobře létajících modelů musí být tento černo - bílý Spurt. Byl to model s laminátovým trupem, polystyrenovým křídlem. Motor již byl s větším obsahem ... MVVS 2,5D a s výfukem vlastní konstrukce.

atyp

  Spurt :

  - Typ : model s laminátovým trupem

  - Rozpětí : zhruba 1000 mm

  - Profil : polosouměrný, mírně akrobatický z polystyrenu

  - Pohon : detonační modelářský motor

  - Obsah : 2,5 ccm .. MVVS

 

 

 

 

Spurt byl mým prvním modelem, u řízení kterého jsem se skoro vždy zapotil. Měl totiž aerodynamický tvar, dobrý profil a byl neskutečně rychlý. Vzhledem k vysoké přistávací rychlosti a bez podvozku, nebylo ani přistání nic jednoduchého. Byl ale celkem slušně postaven, kvalitně nastříkán, takže se na něj dalo i celkem pěkně pokoukat.

Ale vzhledem k tomu, že modelařina je koníček, musí se při létání i trošku relaxovat. Milan mě vyfotil při jednom z mých relax oddechů.

cam

  

Relax :

  - Typ : dvoukolák s dřevěnou podlahou

  - Rozpětí : zhruba 1500 mm

  - Profil : vytvarovaný podle ležícího modeláře

  - Pohon : většinou jeden tlačící modelář

  - Obsah : kolik kdo sní :-))

 

 

 

Dalším strojem, s kterým brázdil nebe Milan, byl model větroně s názvem Aramis. Byla to opět konstrukce, kterou si Milan vymyslel sám. Stroj byl celobalsový, s konstrukčním křídlem a létal výborně. Zbarvení v kombinaci červená a přírodní lakovaná balsa mu slušelo.

 

atyp

  Aramis :

  - Typ : model větroně s balsovým trupem i křídlem

  - Rozpětí :2000 mm

  - Profil : polosouměrný, balsová žebrová konstrukce

  - Vzlet : gumicukem , nebo vlekáním

  

 

 

 

 

Trochu nostalgického povzdechu ... dříve jsem v sobotu ráno naložil modely, vysílačku, kufřík s nářadím a vyrazil s klukama na pole. Pěšky, bylo to asi kilometr. Neměli jsme auta a přesto jsem každý volný čas věnovali modelařině. Pěšky, na kole, prostě jak se dalo. A jak je vidět z fotky, neměl jsem v té době 100kg čisté váhy jako mám dnes. Nedokážu si moc představit, že by to někdo dělal ještě dnes ( 2012 ) v naší uspěchané a přetechnizované době.

Ale raději zpět k modelaření ...

budsk

 Kamarád Oskar "Ota" Budský ... držící letadlo

 Jeho táta Franta Budský ... ruce v bok

 Můj bratránek Milan Škaloud ... s čepkou

  - Letová zóna u spojovací silnice Vinoř-Počernice

 

 

 

 

 

 

Na fotce jsou kamarádi Budští ze Žižkova. S Oskarem jsem se zkamarádil na učilišti v Uh.Hradišti. Já byl sice "prvák" a on "čtvrťák" , ale to vůbec nevadilo. Oťas , to byla jeho přezdívka i jeho táta jsou super chlapi. Byli to dobří konstruktéři. Vyráběli vlastní formy na laminátové trupy ( v tu dobu nebylo možné dojít do prodejny modelů a prostě si koupit co jste chtěli ). Můj první laminátový trup na větroň tak byla samozřejmě MADE BY BUDSKY. A létal opět excelentně , ale k tomu se ještě dostanu.

 

1988 ...

Bratránek Milan také ve svém modelaření nezahálel a tady je na ukázku jeho motorový RC model PONY.

vet

 Pony :

 - Typ : celobalsový model , konstrukční křídlo na trupu.

  - Rozpětí : 1220 mm

  - Profil : konstrukční, s balsovými žebry, papírový potah

  - Vzlet : hodem z ruky , bez podvozku

  - Motor : MVVS 3,5 RC

  - Počet kanálů : 3 - motor, křidélka a výškovka

 

 

 

 

 

Model Pony byl podobně jako můj Sputr velice rychlý. Byl aerodynamicky velice čistý a jelikož neměl podvozek, nic ho nebrzdilo při létání. Měl ale trošku menší plošné zatížení než Spurt a tak přiblížení na přistání probíhalo s nižší rychlostí. Milan model nastříkal červeno - žlutě a na model byl tak velice pěkný a atraktivní.

Na modelu Spurt jsem používal modelářský motor s obsahem 2,5 ccm , Milan pak na Ponym 3,5 ccm. Motůrek s obsahem 2,5 ccm je na obrázku níže. Krůček po krůčku jsme se začali vzdalovat obsahům 1 ccm a 1,5 ccm. Byl to náš " startovní " obsah motorků a myslím , že i tak malý obsah se na našich prstech dokázal pěkně " podepsat ". Vrtule nás kopali, což je výraz , když vás vrtule praští do prstu. Občas jsme se o vrtuli řízli , ale nic nás nedokázalo zatsavit :-))

atyp

  MVVS 2,5 D :

  - Typ : Detonační modelářský motor

  - Výrobce : firma MVVS - Brno

  - Palivo : detonační .. směs éter - petrolej - rycinový olej

  - Ovládání : kompresní páčkou otáčky na zemi, bez RC karburátoru

  - Obsah : 2,5 ccm

 

 

 

atyp

  Asterix :

  - Typ : celobalsový větroň

  - Rozpětí : 1980 mm

  - Profil : polosouměrný

  - Vzlet : Gumicukem , nebo vzlet s běžcem

  - Zbarvení : červeno - žluté , barevným papírem

  - Trup : konstrukční , z lišt , potažený papírem

 

 

 

 

 

ast

 

dvast

 

 

Je to již dlouho , ale obrázek mi připomněl mojí modelářskou registrační značku : OK 01 - 1610. Asterix byl moc povedený model. Byla to stavebnice od firmy Modela a měl jsem ho jak já, tak bratránek. Dokonce jsme s nimi jezdili létat i na soutěže RC V2. Žádných zázračných umístění jsme se nedočkali. Ve srovnání s " brusy " některých závodníků byl Asterix " plaňkolet " , ale někdy se i trošku zadařilo. Asterix bylo lehonké éro a pamatuji si, jak se Milan " zvednul " v jednom kole asi ze třiceti metrů. Chytnul termiku a nakonec to vytočil asi do 500 metrů. To zasloužilo potlesk ... Na spodním, černo-bílém obrázku je snad jediný záběr, kdy je můj Asterix a vedle něho Milanův. Tato fotka dokazuje, že jsme měli každý svůj.

Nikdy jsem nebyl ve svém modelaření rozený závodník. Několika soutěží, převážně RC V2 ( větroně ) jsem se sice zůčastnil, ale s nevalným úspěchem. Jen jednou, myslím na Kladně, jsem byl jedenáctý z padesáti a finálové rozlety mi utekly o jedno místo. Postupovalo deset pilotů ... škoda.

1989 ...

Já jsem byl odjakživa spíš konstruktér a pilot. Bavilo mě si kreslit plánky modelů , vymýšlet různé nestandardní metody a typy. Na spodním obrázku je start mého modelu QB-20H. Stojí to za zmínku, protože na modelu jsem měl výklopný hák a při prvním ubrání plynu po vzletu do režimu volnoběh se hák vysunul a byl připraven na přistání ... na letadlovku :-)) Měli jsme totiž na silnici natažené napříč záchytné lanko , podobně jako na letadlové lodi. Několik pokusů bylo zakončeno ve " škarpě " , ale pak se začalo dařit a přistání skutečně kopírovala systém přistání ala letadlová loď.

cam

  Start z " letadlové lodi " - málo používané silnice bez překážek :

  - Typ : QB-20H , model z Japonské stavebnice

  - Rozpětí : zhruba 1500 mm

  - Profil : Souměrný , akrobatický

  - Pohon : Webra 3,5 ccm .. později MVVS 3,5 RC

  - Podvozek : tříkolý , s příďovým kolem řízeným

 

 

 

Z našeho létání mám dokonce video na 8mm černobílém filmu , tak se pokusím uploadnout ho na YouTube a dát sem odkaz :

Vida, vida ... podařilo se a první YouTube video je na mém webu. Omlouvám se za kvalitu, ale 8mm černo/bílý film, překopírovaný na videokameru a poté převeden do PC ... to už pár dat padlo na oltář on-line sledování.

Další obrázek je jedna z nejlépe létajících konstrukcí. Byl to model Parasol. Konstrukce upravená podle malého plánku v časopise Modelář. Model měl velice zajímavý profil křídla od konstruktéra jménem Jedelski. Byl to vlastně modifikovaný CLARK Y s prodlouženou zadní odtokovou hranou. Profil byl velice klenutý vzhůru a létání s tímto modelem bylo pohádkové. S dvoukolým podvozkem byl vzlet bezproblémů a přistávací rychlost byla asi " pomalá chůze ". Na model jsem dal v zimě lyže a vlastnosti vzletu - přistání se ještě zlepšily.

budsk

   Parasol : motorový hornoplošník

  - Rozpětí : zhruba 1800 mm

  - Profil : Jedelsky , velice pomalý a hodný

  - Pohon : MVVS 3,5 RC

  - Podvozek : tříkolý , s ostruhovým kolem , řízeným

  - Křídlo : polystyrenové s potahem , dvě vzpěry

  - Trup : celobalsový , hranatý ... maketový pilot

 

 

 

 

paras

 

 

Model prodělal celkem dvě havárie, při jedné s velkým poškozením , ale opravil jsem ho a mám ho do dnes ( 2012 ) !