Strana 5).

Abbotsford International Airport, British Columbia, AIRSHOW 2001.

Ještě trochu Britské Kolumbie v Kanadě.

Byl jsem se totiž s tátou Oty Janouta podívat v roce 2001 na Abbotsford International Airshow. Letecký den na bývalé vojenské základně.

 

Začnu hned z ostra. Aby bylo vidět, že to byla vojensko - civilní letecká show, udělal jsem tuto fotku s pracovním názvem " OBR a GOLIÁŠ ". Jak je jeden letoun velký, nebo naopak ten druhý malý si představíte sami.

abb_1

 

Na další fotce se řadí ke vzletu dvě Extry-300, které prováděli vzdušné souboje. Jednalo se totiž o letouny z firmy, které nabízí výcvik vysoké pilotáže a soubojů. V pozadí jsou letouny kanadské akrobatické skupiny SnowBirds.

abb_2

 

Tady je pěkně vidět, jak umí "západní" letci pracovat s veřejností. Podpisy, plakáty, dárky pro děti, úsměvy a vstřícnost. Na cokoli se děti nebo jiní návštěvníci ptali, piloti se snažili odpovědět.

abb_4

 

Na dalších dvou fotografiích je pak akrobatická skupina Snowbirds v plné parádě.

abb_5

 

abb_6

 

Na další fotce je mírně zajímavý pohled, v roce 2001 pro mě něco neskutečného. Pohled do výtokových trysek strategického bombardéru B-1B ! Když vám řeknu, že jsem se dostal i do kabiny, možná to leckomu bude připadat normální. Představte si ale, že jen pár let před tím, nám podle politiků skoro tyto letouny v rukou "vrahů z Wallstreetu" sypaly atomové bomby na hlavu. No, naštěstí k tomu nedošlo a o pár let později jsem seděl v této kabině já ... naštěstí jako turista a nadšenec.

abb_7

 

Pro mě celkem zajímavé zařízení, které jsem vyfotil je tento systém pro tankování paliva za letu na letounu KC-135.

abb_8

 

Že je Kanada součástí NATO a vlastně Severní Amerikou je vidět na výsostných znacích návštěvníka z US Navy. Je to letoun včasné výstrahy , takzvaný AWACS. Příslušnost na letadlovou loď ukazuje i tlustý, pruhovaný záchytný hák.

abb_9

 

FA-18 kanadského letectva, která se právě vrátila z přehlídkového show.

abb_9

 

Na další fotce se vrátím ještě k mé krevní skupině. Akrobatická Extra-300.

abb_10

 

Rozlučka s Abbotsford Air Show ... F4U-Corsair. Krásný, originální, zrekonstruovaný kousek letecké historie. Zvuk motoru i přes ohlušující řev byl labutí písní pro letecké fajnšmekry.

abb_11

 

Fotka, která již není z AirShow, ale je z amerického muzea ve státě Washington. Je to starý transportní letoun, který převážel náklad ve svém obřím trupu. Nápis na trupu " ERICKSON air crane " letecký jeřáb, tomu jen nasvědčuje.

was_1

 

Na rozlučku s leteckými zážitky v Kanadě sem ještě vložím dvě fotky z letišť. Na této je Turbo Beaver letecké společnosti Whistler Air.

north_20

Na poslední fotce je pak vrtulník civilní firmy Tundra Helicopters, na helipadu A.

thu_1

***

***

rok 2009 _ SKOK V ČASE I...

V roce 2009 se mi splnil celoživotní sen !

Který malý kluk by nesnil o tom, proletět se někdy " ve stíhajdě " ? Já o tom snil od mládí. Když jsem u táty v práci sedlal Mig-21, představoval jsem si, jaké to asi je, když ti duní turbína pod zadkem. Žádná vrtule ... jen řev proudového motoru a energie, která tě žene vpřed.

Tento sen se mi splnil. Díky kamarádům, srdcařům, kteří dali do kupy takový skvost, jako je L-39 Albatros a jeho provozování v civilním režimu.

Ale spěchejme do kokpitu...

Na prvním obrázku L-39 Albatros OK-JET, do kterého zatím proudí životodárná energie z pozemního zdroje.

jet_01

Oř je připraven. Čelní pohled na L-39, to je to pravé ořechové ! Albatros je nádherný konstruktérský počin. Jsem hrdý na to, že je to český výrobek a že brázdí nebe nejedné země a to i ve velké míře za "velkou louží"...

jet_04

" Horké křeslo " ... jedna z věcí, kterou piloti sice vnímají, ale nikdo ho asi dobrovolně nechce použít. Je pravda, že i já jsem si říkal jak je super, že je letoun vybaven vystřelovacím sedadlem, ale ve svých představách jsem vždy končil těsně před tím, než člověk zatáhne za ty dvě madla...

jet_06

 

Můj "Guru" ... Vláďa Kvarda, který mi dělal předletovou instruktáž. Jak k letu samotném, tak k detailnímu postupu vystřelení z letadla v případě nouze.

Z pohledu pilota a také z úhlu modelu, který drží Vláďa v ruce, je jasné, že L-39 není ultralight !

 

Na této fotce je moje maličkost těsně před ustrojením do postrojů vystřelovací sedačky a nasazení letecké přilby.

jet_08

 

Vztyčený palec do objektivu a výraz :"Jsem ready to GO" !! Kamarád Fanda Vacín ještě kontroluje žhavou židli, těsně potom vyjme zajišťovadla. Ta zajišťují vystřelovací sedadlo, aby nespustilo svůj životní příběh ještě na zemi. Zajišťovadel je celá řada a jsou propojena červenou "šňůrou", která je na fotce vidět vlevo nahoře, v záhlaví sedadla. Nejsem přesný znalec kompletního systému sedadla, ale myslím, že zajišťovadla jistí madla, úderník pyropatrony, pouzdro stabilizačního padáku, spouštěcí automaty atd.

jet_10

 

Já jsem již zavřen pod kabinovým přektytem. František ještě uzavírá překryt přední kabiny. Za L-39 se tetelí teplý vzduch, což značí, že ohnivý drak v motoru je probuzen k životu.

jet_12

 

... a jdeme na to !!! Vláďa odbrzdil kola a vyrážíme na životní zážitek.

jet_14

 

Klapky v poloze pro start ... pilotní kabiny zajištěné ... plný plyn ... start.

Plynulý vzlet, stupáme do zóny. L-39 bez jediného pohybu plynule pluje prostorem a výkon motoru tlačí letoun vpřed. Ve sluchátkách se ozve :" Jsi ready " ? Jo, Láďo, odpovídám... knipl se sune na stranu a L-39 se překlápí na křídlo. Jenže pohyb neustává ... trošku jsem vyveden z míry, ale když jsem hlavou dolů je mi vše jasné. Vláďa točí výkrut. Na úvod dobré.

Pokračujeme a dosahujeme zónu asi v 3500m. L-39 se překlápí na záda a padá špičkou dolů ! To je můj nejneuvěřitelnější zážitek z letu. Padáme střemhlav a pak Vláďa začíná přitahovat. Géčka rostou, letoun je v horizontu, ale pohyb zase neustává ! Taháme ... a L-39 teď letí kolmo vzhůru. Dokončujeme přemet ... vše O.K. ? , ptá se Vláďa. Jen pípnu O.K. ! Jsme opět v horizontu a L-39 stoupá během chviličky kolmo vzhůru. Sleduji přes pravé rameno konec křídla a letíme teď opravdu kolmo nahoru. Sleduji po očku rychloměr, kde rychlost stále klesá. Pak cítím vykopnutí pedálů a Albík se přetáčí přes křídlo a špička letounu opisuje krásný půlkruh ! Nádherný souvrat !!! ... a zase kolmo dolů.

Horizont ... bum, letadlo jde na křídlo a cítím, že knipl se mi sune do rozkroku. Vláďa přitahuje ! Nejdříve se mi maličko zužuje prostor vidění, pak se barvy začínají měnit na " 50 odstínů šedé " ( narážka na diskutabilní knižní počin ) a když vidím jen úzký kroužek černo-bílé, Vláďa povoluje. PARÁDÁÁÁÁ !!! Jsem v euforii. Takový pocit asi zažívali piloti stíhacích letounů ve světových válkách. Jen s tím rozdílem, že někdy se černá objevila na vždy ... čest jejich památkám. Mě se ale naštěstí vrátilo barevné vidění ha, ha.

Pak již srovnání do osy dráhy letiště Plzeň - Líně ... podvozek ven ... klapky na přistání. Podrovnat a jsme doma. Dotek s dráhou, asi jako když uděláte krok ze schodů ! Excelentní...

 

Na obrázku dole dojíždíme do "rozptylu" jak se dříve nazývalo parkování stíhacích letounů v úlech , mimo prostor vzletové dráhy.

jet_16

 

Fanda mi drží nohu, abych přesně trefil první stupačku a nesesypal jsem se dolu na asfalt. Vystupujeme celkem synchronně a to jsem to ani nenacvičovali ha, ha.

jet_18

 

Ještě jedna společná s mým Instruktorem. Do letadla jsem asi nastupoval o trošku větší...ta géčka mě maličko zmáčkla :-)

jet_20

 

Ještě zatlačit letoun do hangáru a pro dnes mají kluci z Plzně "hotovo". Leťel jsem totiž jako poslední, během toho dne a tak již po mém letu měli " padla ".

jet_22

 

Že piloti nejsou jen drsňáci a machýrci svědčí i následující fotka !!! K hangáru přijela krásná paní s krásným koněm. Vláďa vyskočil do sedla, tak jak byl ... i v přilbě !!! Bravůrně zvládl koně a předvedl nám, že je to rozený koňák. A to v tom smyslu, že nesedlá jen kovové " oře " s křídly , ale umí se bez problému dohodnout i s čtyřnohým překrásným svtvořením.

jet_24

 

Co napsat na závěr ???

Je to velice těžké , emoce se nahromadily v den, kdy jsem se proletěl v L-39, ale také teď, když dopisuji zážitek na web.

Snad jen jedno, které asi popíše vše : " KLUCI Z PLZNĚ ... VELKÉ, VELKÉ DÍKY ... MÁTE MŮJ RESPEKT ".

***

***

 

1.12.2012 _ SKOK V ČASE II...

Nedá mi to, abych se s vámi nepodělil o dnešní zážitek z létání. Byl jsem dnes trénovat okruhy a kousek jsme si s Tomášem Panochou, mým kamarádem a učitelem poodlétli na sever od Roudnice, abych ulovil nějakou pěknou fotečku. Něco málo se povedlo i když Tom mi říkal, že ráno to bylo ještě hezčí. Škoda, člověk nemůže být všude. A tak alespoň pár fotek z "poletu", který trval 60 minut.

První fotka je z levého okruhu dráhy 31 v LKRO, poloha po větru. Myslíte si, že to někoho z toho hejna napadlo dát "po větru" ? Jasně že ne ha, ha.

roud_11

 

Další fotka, která se mi dost líbí je taková zavádějící. Nejsme asi nikdo z nás takový suchar, že by nám to trošku něco nepřipomínalo. Představu, ať si ale každý udělá tu svojí. Nebudu napovídat. Jooo, a pro toho kdo by nevěděl ... je to kopec .-))

roud_10

 

A pro tohle létám. Pro tu nádheru, která se při létání dá zažít ! No není to paráda ? V letadle topení, motor si přede tu svojí písničku, na palubě pohodička a za oknem toto.

roud_12

 

A na čem že jsme to letěli. Na této krásné Skyline .. OK-MUO-69.

Vyrábí jí firma Airlony ( http://www.airlony.cz/ ) a je to krásné, spolehlivé a perfektně létající ultralehké letadlo.

roud_13

 

Kdo by měl zájem, níže je tabulka výkonností a parametrů :

ROZMĚRY
HMOTNOSTI
VÝKONY
Rozpětí křídel:    8,95 m Max. vzletová hmotnost:    450 / 472,5 kg Maximální rychlost:    252 km/h
Celková délka:    6,65 m Prázdná hmotnost:    od 248 kg Cestovní rychlost:    135 – 210 km/h
Celková výška:    1,99 m        ... s plnou výbavou 270 kg Pádová rychlost:    64 km/h
Plocha křídla:    10,57 m2 Max. hmotnost zavazadel:    30kg Stoupavost:    5 m/s (8 m/s sólo)
Profil křídla:    MS (1) – 313 Dolet:    1650 km
Objem nádrží:    2x 42 l
Provozní násobky:    +4/-2 g

 

Omlouvám se, že jsem přeskočil tak dlouhé období, ale chtěl jsem se s vámi podělit o dnešní zážitek.

 

******** rok 2014 ***************************************************************

11.1.2014

Tak se nám "odloupnul" další rok v tom našem životním kalendáři a já sem hodím pár dalších foteček z dnešního létání. Neobvyklé teplé lednové počasí jsem s Tomem Panochou využil k hodinovému poletu nad naší hroudou. Letěli jsme na sever Čech. Tomáš sednul v Teplicích a já jsem si udělal výlet Teplice - Litvínov - Most - Louny - Teplice - LKRO.

letn50

Na této první fotce je OK-NUO-68, zlatá Skyline, kterou letěl Tomáš.

 

letn55

Druhá fotka, kterou mi udělal Tomáš. Je na ní Eurostár OK-EUR-07 , který jsem pilotoval já. Na fotce je pěkně vidět foťák, který držím v ruce a filmuji letadlo ve skupině. Je to snad jediná fotka, kde jsem já v letadle, focený z jiného letounu. Jak jsem již někde na webu možná psal, je to vlastnost/nevýhoda všech fotografů ... nejsou většinou na fotkách.

 

letn60

Tento trošku graficky upravený obrázek jsem nazval pracovně : "KDO Z KOHO" !!!

Je zde vyfocen zámek v severních čechách, pod jeho podzámčím se v pozadí "rozlézá" povrchová těžba uhlí. Jsem zvědav, jestli do budoucna zvítězí rozum a budoucí generace budou fotit stejný zámek, nebo prachy a místo zámku bude jen další placatá díra a bahno. Čas ukáže ...

 

 

* Krátké video z tohoto polétání je na odkazu níže :

 

 

letn65

Po přistání na letišti v Roudnici nad Labem jsem šel ještě s Tomášem "provětrat" jeho vrtulník se spalovacím motorem. Létá opravdu pěkně a Tom to má zdatně v ruce.

 

letn70

Pro dnešek se rozloučím jednou západovkou focenou z LKRO. Takže naviděnou zase někdy ...