kapitola 3).
BAROMETRICKÉ VÝŠKOMĚRY
zpět na hlavní stranu .. zpět na rozcestník
Barometrický výškoměr je letecký přístroj, který udává absolutní nebo relativní výšku letu letadla.
Toto se děje na základě změny barometrického tlaku, který s výškou klesá.
Přístroj je vlastně tlakoměr, ale stupnici má pouze cejchovanou v jednotkách výšky.
POZOR .. výškoměr, jak je uvedeno v normě, neudává nikdy okamžitou výšku letu letadla nad terénem,
ale výšku vztaženou k určitému referenčnímu bodu např. hladinu moře, letišti vzletu nebo letišti přistání
Pro určení okamžité výšky letu nad terénem se používají tzv. radiovýškoměry.
JAK VÝŠKOMĚR PRACUJE ?
Do pouzdra přístroje se přivádí potřebným vedením statický tlak vzduchu, který je odebírán ze snímače statického tlaku.
Tento tlak působí na uzavřenou kovovou pružnou membránu, ze které je při výrobě odčerpán vzduch.
Se zvětšující se výškou klesá v okolí membrány statický tlak a membrána se svou pružností začne roztahovat.
Tato deformace se přes pákový mechanizmus převádí na ozubený převod a dále pak na ručky přístroje.
Výsledkem tohoto procesu je informace o změně tlaku, která na stupnici výškoměru indikuje výšku letu.
Jak složitý je tento systém v praxi můžete vidět na obrázku níže :
Výškoměry můžeme rozdělit podle počtu ručiček nejčastěji na :
- jednoručkové , dvouručkové , tříručkové
- jednoručkové s mechanickým počítadlem výšky , jednoručkové s digitálním počítadlem výšky.
Na obrázku vlevo je detailněji vidět barometrickou stupnici tlaku.
Pomocí stavěcího ovladače tlaku na čelní straně přístroje
se touto stupnicí nastaví odpovídající tlak vzduchu.
Před vzletem se podle informace z věže nastaví na této stupnici takzvaný QNH tlak.
QNH je označení hodnoty atmosférického tlaku, který je přepočtený na hladinu moře.
Hodnota tlaku se v evropských zemích většinou udává v hPa.
Na americkém kontinentu a okolí se měří v palcích rtuťového sloupce.( in/Hg )
Na obrázku vpravo dole je vidět všechna popisovaná řešení najednou.
Na velmi kvalitním výškoměru od výrobce AEROSONIC typ 16650 jsou použity dvě informační okna s barometrickým tlakem a to jak v hPa , tak i v IN/HG.
Spolu s tímto je použito mechanické počitadlo výšky a vlevo nahoře je oranžový symbol ON/OFF indikující zapnutí a vypnutí vestavěného vibrátoru.
Standardnímu tlaku 1013,25 hPa odpovídá tlak 29,92 palců-inchů / Hg.
Od určité výšky se však letištní QNH přestavuje na oblastní QNH.
Předchází se tím problému, který by mohl nastat, pokud se potkají v této výšce letouny s rozdílně nastavenými QNH.
Jejich výškoměry budou ukazovat vzájemně rozdílně,ale letouny mohou letět ve schodné výšce.
Proto je stanovena tzv.převodní výška.Při průletu touto výškou se výškoměry na palubě přestaví na standardní tlak 1013,25 hPa.
Po přestavení už tedy výškoměry neukazují skutečnou výšku, ale letovou hladinu.
Převodní výška v česku je 5000 ft MSL ( MSL = nad hladinou moře ).
Na třech obrázcích níže, si můžete prohlédnout rozdíl v poloze ruček, pro různé nastavení barometrického tlaku.
První obrázek .. tlak v Kollsmanově okně ( QFE ) 989.5 hPa a ručky ukazují " 0 " feet.
Druhý obrázek .. tlak v Kolsmanově okně ( standard ) je 1013.25hPa , ručky ukazují hodnotu kolem 660feet ( při hodnotě tlaku 1013,25 hPa se výškoměry kalibrují a při totmto nastavení se létá v letových hladinách ).
Třetí obrázek .. tlak v Kolsmanově okně ( QNH ) je 1024hPa , ručky ukazují hodnotu kolem 940feet ( výškoměr ukazuje nadmořskou výšku, anglicky altitude ).
Na obrázku níže bych vám chtěl ukázat, jak vypadají dva výškoměry, se stejnou hodnotou výšky, ale každý má jinou stupnici zadavače tlaku. Jeden má anglosaskou hodnotu in/Hg a druhý pak hPa ( dříve mbar ).
Na obou přístrojích je pak ještě rozdílně zobrazován rozsah desítek tisíc feet. Na levém je ručka malá, na pravém je pak tenká a dlouhá , ještě zakončená trojúhelníkovým symbolem..